Primityvioji tapyba

Primityvistų pasaulis – čia neegzistuoja nei pandemija, nei pasaulyje tvyranti įtampa

  • 2020 12 17–2021 07 06
  • Gedimino pilies bokštas
  • Paroda
  • Lankytojo bilietas

Gedimino pilies bokšte veikianti paroda vainikuoja šiemet vykusį Penktąjį respublikinį primityviosios tapybos konkursą. Didžioji dalis darbų sukurti pasaulį ir Lietuvą ištikusiomis pandemijos sąlygomis, tačiau parodos lankytojai įsitikins – primityvistų pasaulyje nei pandemija, nei pasaulyje tvyranti įtampa neegzistuoja.

Pasak organizatorių, Penktoji respublikinė konkursinė paroda Monikos Bičiūnienės premijai laimėti šiemet sulaukė 68 autorių darbų iš įvairių Lietuvos vietovių: Vilniaus, Kauno, Elektrėnų, Druskininkų, Kėdainių, Rokiškio, Ignalinos ir kitur.

Vertinimo komisija parodai atrinko 128 darbus, kuriuos sukūrė 58 autoriai. Vyriausiam konkurso dalyviui 86-eri, o jauniausiam 37-eri.

„Išrinkti nugalėtojus nebuvo lengva. Bet džiaugiamės, kad premijomis galėjome apdovanoti ne tris, o net vienuolika dalyvių. Be pagrindinės – primityviojo meno pradininkės Lietuvoje Monikos Bičiūnienės premijos, turėjome ir kitų, privačių asmenų ar meno kūrėjų bendrijų įsteigtų premijų. Būtent tokios iniciatyvos ir geranoriškumas leido premijomis apdovanoti daugiau konkurso dalyvių“, – sakė Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrijos pirmininkė Ramutė Kraujalienė.

Vertinimo komisiją sudarė vienuolika narių iš įvairių institucijų, jos pirmininkė menotyrininkė dr. Nijolė Tumėnienė.

Monika Bičiūnienė (1910–2009) yra laikoma primityviojo meno Lietuvoje pradininke ir neretai pavadinama lietuviškuoju Pirosmaniu. Jos premija įsteigta 2010 metais ir teikiama kas dvejus metus. O Lietuvos nacionalinis muziejus kartu su Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrija ir Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija rengia konkurso dalyvių kūrinių parodą.

Paroda Gedimino pilies bokšte veiks iki birželio mėnesio pabaigos, o vėliau – iškeliaus į Monikos Bičiūnienės gimtąjį Rokiškį, kur įvyks ir laureatų pagerbimo šventė.

2020 m. Monikos Bičiūnienės premijos ir parodos laureatai: pirmoji vieta – Raimondas Šalaševičius (Širvintų rajonas), antroji vieta – Elena Petrauskienė (Molėtų rajonas), trečioji vieta – Danguolė Raudonikienė (Vilnius). Premijų steigėja – Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija, rėmėja – Lietuvos kultūros taryba.

Didžiąją dailininko Rimo Zigmo Bičiūno piniginę premiją pelnė Dalia Žalimienė (Kaunas), antroji skirta Elvyrai Butkienei (Kaunas).

Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija ir Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrija skatinamąsias pinigines premijas skyrė Algimantui Lyvai (Vilnius), Robertui Strazdui (Vilnius), Laimutei Vološkevičienei (Panevėžys), Nijolei Sujetovai (Kėdainiai).

Birutės ir Virginijaus Dapkų ūkio iš Rokiškio rajono piniginę premiją pelnė Raimonda Bolienė (Druskininkai), Vilniečių Dalios ir Sigito piniginę premiją – Joana Zinkevičienė (Širvintos).

Parodos organizatoriai: Lietuvos nacionalinis muziejus, Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrija, Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija. Parodos kuratorės: dr. Miglė Lebednykaitė ir Edita Prelgauskienė, dailininkė Ieva Cicėnaitė, dizainerė Jurga Karosaitė. Konkurso vertinimo komisijos pirmininkė menotyrininkė dr. Nijolė Tumėnienė.

Parodos rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, dailininkas Rimas Zigmas Bičiūnas, kultūros paveldo žurnalas Būdas, Birutės ir Virginijaus Dapkų ūkis.