Paroda „Kolekcionavęs ir kolekcionuojamas“

Kazio Varnelio kūryba iš privačių rinkinių Lietuvoje

Pirkti bilietą

Kazys Varnelis ̶ ko gero, žymiausias optinio meno kūrėjas Lietuvoje ̶ buvo ne tik menininkas, bet ir aistringas kolekcininkas. Namuose-muziejuje autoriaus ranka sudėliota ekspozicija pabrėžtinai gretina kūrybos ir kolekcionavimo vaisius, taip kurdama platesnį pasakojimą apie jų kultūrinę tvermę ir judėjimą iš rankų į rankas. K. Varnelis ne tik kolekcionavo, bet ir pats buvo bei yra kolekcionuojamas. Dalis jo kūrybos cirkuliuoja už muziejaus ribų ir visuomenei yra nematoma arba prieinama labai fragmentiškai.

Justinas Dūdėnas

Kiek ir kokių Kazio Varnelio darbų gali būti privačiuose rinkiniuose Lietuvoje? Ar kolekcininkas, ketinęs parduoti dailininko tapytą kompoziciją, ją tebeturi? Galbūt įmanoma rasti ankstyvųjų dailininko eksperimentų kauniečių namuose? Ar JAV aukcione parduotas „Mazgas“ pateko į Lietuvą?

Kelerius metus nuolat keliami tokie ir panašūs klausimai sudėliojo būsimos parodos vaizdą. Apčiuopus privačių kolekcijų rinkimui tokį svarbų laikinumą, tapo aišku, kad šis aspektas ir taps atspirties tašku K. Varnelio namuose-muziejuje kuriant privačiuose rinkiniuose saugomų jo paveikslų parodos scenografiją.

Šioje parodoje atsidūrusi ankstyvoji Varnelio tapyba liudija laipsnišką perėjimą nuo klasikinių kompozicijų prie istorinių temų, taip pat akivaizdžiai parodo dailininkui Kauno meno mokykloje jam dėsčiusio Stasio Ušinsko ir netgi naujojo daiktiškumo (vok. Neue Sachlichkeit) įtaką. Čia eksponuojamos privačiuose rinkiniuose saugomos didelio formato klasikinės optinės kompozicijos sukuria kontrastingą, paties dailininko įrengtos nuolatinės muziejaus ekspozicijos scenografiją primenantį dialogą su mažais ir visai kitokia maniera nutapytais darbais, taip pat rodoma devinto dešimtmečio tapyba. Dauguma kūrinių pristatomi parodų salėje, dalis įsiterpia į kitas namų-muziejaus erdves. Jie, kaip laikini muziejaus svečiai, aiškiai matomi: specialios parodai sugalvotos konstrukcijos leidžia juos pagarbiai įkurdinti salėse ir išskirti iš kitų kūrinių.

Ekspoziciją papildo objektai, atskleidžiantys kolekcionavimo fenomeną, žinomus ir dar neištirtus kūrinių migracijos kelius: kartais painius ir mįslingus, kartais tiesius ir aiškius, o kartais nulemtus anekdotiškų nutikimų.

Kas žino, galbūt vykstant parodai atsiras dar nematytų ar dingusiais laikytų Kazio Varnelio darbų, tyliai tūnančių kieno nors namuose kaip nežinomo dailininko kūriniai.

Kuratorė: Gabrielė Paškevičiūtė.

Paroda Lietuvos nacionalinio muziejaus Kazio Varnelio namuose-muziejuje (Didžioji g. 26, Vilnius) atsidaro gegužės 17 d. ir veiks iki spalio 29 d.

Skaitykite plačiau pranešime spaudai: spausti čia.

Parodos kuratorė Gabrielė Paškevičiūtė
Parodos architektė Gabrielė Černiavskaja
Koordinatorė Dr. Daiva Vaišnienė
Produkcijos koordinatorius Donatas Beniulis
Grafikos dizainerė Jurga Juodytė
Restauratorės Julija Riškutė, Lina Bindokaitė
Vertėja Skirmantė Cairns
Subtitravimas Agnė Mackė
Konsultantės Prof. Dr. Giedrė Jankevičiūtė, Dr. Lina Michelkevičė
Komunikacijos koordinatorė Santa Lingevičiūtė
Padėkos Audrius Janulevičius, Ivan Sanchez Pinto, Dainius Sebeckis