Mokykloms pristatomos atnaujintos Lietuvos nacionalinio muziejaus edukacijos
2024 09 05
Lietuvos nacionalinio muziejaus vykdomos edukacijos suteikia galimybę mokytojams dar plačiau ir visapusiškiau ugdyti mokinių XXI a. kompetencijas pasitelkiant istoriją, kultūrą bei paveldą. Prasidėjus mokslo metams mokykloms siūloma daugiau nei 100 edukacijų – ši muziejaus lyderystė padeda stiprinti švietimo ir kultūros paveldo ryšį ir moksleiviams šiuolaikiškai pažinti istoriją. LNM edukacijas kuria, testuoja, atnaujina įtraukdamas į procesą mokytojus ir mokinius – taip siekiama ilgalaikio bendradarbiavimo su švietimo bendruomene. Muziejus yra subūręs daugiau kaip 100 šalies mokyklų, kurių atstovus kelis kartus per metus kviečia susipažinti su edukacijų naujovėmis savo padaliniuose. Per metus edukaciniuose muziejaus užsiėmimuose dalyvauja daugiau nei 6000 įvairaus amžiaus mokinių.
Prioritetas – edukacijų kokybė
Dar 2023 metais Lietuvos nacionalinis muziejus priėmė naujų edukacijų kūrimo standartą, kuris leidžia teikti aukščiausios kokybės edukacijas 11-oje muziejaus padalinių ir už jo ribų – vykstant į mokyklas ar vedant užsiėmimus nuotoliniu būdu. Į šio standarto rengimą buvo įsitraukę visų LNM padalinių edukatoriai ir „Kūrybinių jungčių“ asociacija, kuri turi didelę darbo su mokyklomis ir muziejais patirtį.
„Klausėme savęs, kas yra gera edukacija mokykloms, kuo ji skiriasi nuo ekskursijos, – koncentravomės būtent į mokinių auditoriją, į jų poreikius. Išsiaiškinome, kas mums svarbiausia: muziejus ne tik teikia žinių, bet siekia ugdyti XXI amžiuje mokiniams reikalingas kompetencijas ir įgūdžius. O edukatorių vaidmuo – ne įdėti į galvas informaciją, per veiklą mes siekiame tapti pagalbininkais, vedliais. Norime, kad vaikai atrastų pažinimo džiaugsmą“, – svarbiausiais edukacijų rengimo principais dalijasi LNM edukacinių projektų vadovė Daina Šėmienė.
Sukurtos edukacijos kas trejus metus peržiūrimos, jas siekiama pritaikyti šiuolaikiniam mokiniui, mokytojui, visai švietimo bendruomenei. „Edukacija privalo būti aktuali šiandien, o kad jos metu žinias perteiktume efektyviai ir kūrybiškai, naudojame vadinamąjį 3H (angl. hands, head, heart) metodą – mokinius informacija pasiekia per rankas, protą ir širdį“, – pasakoja D. Šėmienė.
Svarbi muziejaus siūlomų edukacinių užsiėmimų dalis – refleksija: edukacijos pabaigoje daug dėmesio skiriama tam, kad mokiniai pasidalintų savo įspūdžiais ir mintimis.
Lietuvos nacionalinis muziejus bendradarbiauja su programos „Renkuosi mokyti!“ dalyviais. Kiekvienas naujas edukacinis užsiėmimas pristatomas mokytojų bendruomenei, kuri suburiama bent du kartus per metus, per šiuos susitikimus pristatomos ir kitos muziejaus naujovės. „Visos naujos edukacijos pirmiausia išbandomos su mokiniais ir mokytojais. Būna ir taip, kad kai ką tenka keisti, procesas tikrai gyvas“, – apie bendradarbiavimą pasakoja LNM edukacinių projektų vadovė.
Kam reikia istorijos žinių?
LNM edukacijose naudojami įvairūs pjūviai, pateikiamas ne chronologinis istorijos pasakojimas, bet supažindinus su kontekstu skatinama ieškoti priežastinių ryšių, laikmečio aktualijų. Siekiama, kad mokiniai ne „iškaltų“ datas, bet suprastų, pakeliautų per istoriją, suvoktų priežastis, pasekmes, atrastų asmeninį santykį su praeitimi.
Taip edukacijos papildo bendrąsias ugdymo programas, praplečia jas, padeda mokytojams praturtinti pamoką, kviečia vaikus kelti klausimus. „Matome, kaip po edukacijos pasikeičia požiūris. Įdomiausia, kad klausimą „Kam man reikia mokėti istoriją?“ dažniausiai kelia vyresniųjų klasių moksleiviai, bet būtent jie po to pasako, jog sužinojo ne tik faktus, bet suprato ir atrado, kad per praeitį geriau pažįsti save dabartyje. Siekiame griauti atstumą tarp praeities ir dabarties, kad istorija mokiniams taptų artima ir sava“, – sako LNM edukacinių projektų vadovė D. Šėmienė.
Muziejaus edukatoriai nuolat tobulina kvalifikaciją, per metus surengiami bent dveji dideli mokymai. Jie taip pat aktyviai dalyvauja muziejinių kompetencijų ugdymo programoje MARTA – vyksta į geriausius pasaulio muziejus, o grįžę dalijasi gerąja patirtimi. „Labai vertiname ir žmogiškąjį faktorių, kai kurie mokytojai yra pamėgę ne temas, o edukatorius. Džiaugiamės, kad mūsų edukatoriai turi ir nuolatinių edukacijų lankytojų. Tikrai matome, kokios svarbios yra rekomendacijos, o per atsiliepimus sklindanti žinia, kad buvo įdomu, tiek tarp mokytojų, tiek tarp mokinių didina mūsų lankytojų auditoriją“, – džiaugiasi komandos pasiekimais LNM Paslaugų lankytojams ir edukacijos skyriaus vedėja Milda Gembickienė.
Istorijos muziejus – ne tik istorijoms pamokoms
Kaip pagrindines edukacijų kryptis Lietuvos nacionalinis muziejus yra įsivardijęs pilietiškumo ir kritinio mąstymo ugdymą. Šių edukacinių krypčių plėtojimas keičia nuostatą, kad istorijos muziejų lankyti reikėtų vien per istorijos pamokas. Edukacijų metu mažiesiems muziejuje vyksta pasaulio pažinimo, vyresniesiems – istorijos, literatūros, menų, muzikos, dailės, etikos ir kitos pamokos.
Kaip pastebi LNM edukatoriai, vaikams tokios pamokos ir veiklos muziejuje yra įdomios, edukacijų dalyviai dalinasi geriausiais atsiliepimais. Kiekvienoje edukacijoje moksleiviai (nuo pradinukų iki gimnazistų) turi galimybę ne tik pažinti temą, bet ir kūrybiškai išreikšti save per įvairias veiklas: nuo pasakojimo kūrimo – kūrybinio rašymo ar istorijos pažinimo per dekonstrukcijos pratimus iki žaismingų piešimo užduočių.
Siekia būti partneriu
Lietuvos nacionalinis muziejus yra subūręs daugiau kaip 100 šalies mokyklų, kurių atstovus kelis kartus per metus kviečia susipažinti su edukacijų naujovėmis, naujausiu siūlomu turiniu savo padaliniuose. Per metus muziejaus edukacijose dalyvauja daugiau nei 6000 moksleivių. Apsilankyti Lietuvos nacionaliniame muziejuje savo pažįstamiems, draugams ar artimiesiems rekomenduotų daugiau nei 98 proc.
Muziejus siekia būti šalies mokytojų partneriu pritaikant muziejinį turinį skirtingoms formaliųjų programų disciplinoms mokyklose. Siūlomas įtraukus turinys, kurį kviečiama pasitelkti ne tik istorijos žinioms gilinti, bet ir svarbioms XXI amžiaus kompetencijoms, bendriesiems įgūdžiams ugdyti.
Su atnaujintomis LNM edukacijomis galima susipažinti mokytojams skirtame leidinyje „Tarp žaidimo ir pažinimo: edukaciniai užsiėmimai mokiniams“ (nuoroda).